vrijdag 31 januari 2014

Bewust worden van pestgedrag  :           "Appeltje schillen"


Elke keer weer is het nodig om pesten op school onder de aandacht te brengen. Vandaar dat ik ben begonnen om 4 lessen te geven van groep 1 tot en met groep 8 over bewust worden pestgedrag. Wat doe je als je ziet dat iemand in jou groep wordt gepest? Loop je weg? Zeg je ervan? Schakel je je leerkracht of ouder in?

Om dit duidelijk te maken heb ik een  metafoor gebruikt: "appeltje schillen"
oftewel:  met het pestgedrag hebben wij een "appeltje te schillen".Mijn vraag is bij elke groep: wat bedoel ik hier nu mee? Elke groep begreep goed wat ik hiermee wilde aangeven. In groep 4  gaf een jongetje zulk een mooie reactie dat ik deze hier opschrijf.


Met koekiemonster kom ik deze groep binnen. Als ik kom wordt in de kring direct door de kinderen zelf een stoel gezet speciaal voor koekiemonster en dan wordt er wat geduwd en getrokken wie als eerste naast koekiemonster kan gaan zitten. ik vind dit altijd grappig om te zien hoe kinderen van groep 1 tot en met groep 8 op mijn pop reageren. De juf met het koekiemonster of de juf van de poppen word ik genoemd.

Voor deze 2e les pestgedrag heb ik een appeltje en een schilmesje mee genomen. Als ik vraag : "wat doen wij met pestgedrag? Een appeltje schillen jufffffff ..."Juist dat klopt. heel goed! En  we weten ook dat elk kind goed is maar dat dit gedrag van pesten verboden is. Jaaaaaaaaa. Pesten is verboden en Stop hou op!

Okay kijk eens hier: wat heb ik in mijn hand? een appellllllll. Heel goed en wat heb ik hier in mijn hand? Een schilmesjeeeee. Ook heel goed en wat ga ik dáár nu mee doen???'Een appeltje schilllennnnnn...
heel goed kijk maar eens mee; en heel rustig schil ik een hele lange schil van de appel  tot de schil op de grond valt.
Wat is er nu gebeurt met de schil? Gevallen juf , ja en wat bedoel ik daar nu mee? Ik weet het, ik weet het juf dan heb jij het pesten eraf geschild. Jongens en meisjes wat zijn jullie toch knap!
Klopt helemaal en wat zie ik dan nu in mijn hand? Een appel zonder schil. klopt en oei... deze appel is zo lekker ....dat ik er gewoon een hapje wil uit eten.....jaaaaa zo lekker... hmmmm en wat zit er nu diep in de appel?
"juffie   ik weet het ,ik weet het....  een worm!

Hahaha ja dat klopt en waar woont deze worm nu in, hoe heet dat? Een klokhuis!  Precies en wat hebben wij nu in ons zelf..... heel diep? Ik weet het juf........ een Hart....                 heel knap kinderen.

Een hart .......    
en wat bedoel ik nou met een appeltje schillen....??

Dan komt dit 8 jarige jongetje met zijn vinger in de lucht en op puntje van zijn stoel om de hoek: "Juf juf jij bedoelt dat je je je hart weer moet laten zien. Dat de pester zijn hart weer moet laten zien als de schil er af is. dan is het pesten weg......"

Ik( Angela)  val van mijn stoel en ik zeg tegen hem : "wat is dát knap van jou!  Ik had dit niet beter kunnen  uitleggen. Hoe weet je dat dat zo ineens? "nou dat kwam plotseling in me op en toen zei  ik het!

Nou even applaus ( klap klap) voor jou hoor, je hebt het helemaal begrepen. en klas jullie ook ? Jajajaja als iemand pest dan sturen we hem naar jou en dan schil jij een appeltje met het pesten. Precies! En hoe doe ik dat? Met praten juf . en met een appeltje.............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten