maandag 5 december 2011

Verlegen?

Er komt een meisje mijn praktijk binnen. Ze is sinds de zomer verhuisd naar deze plaats.Haar ouders vinden haar verlegen. Haar juf vindt dat ze weerbaarder mag worden. Ze vraagt veel bevestiging tijdens de lessen. In de klas komt ze daarnaast stil over.

Ha Evelijn fijn dat je er bent. hoe is het met jou? ' Goed "zegt ze. Dat is altijd prettig om te horen.Wat bedoel je met goed? Ze kijkt me stil aan met haar grote ogen.Nou ik vind school wel leuk.Dat weet ik.Je bent nog niet zo lang verhuisd he? Ja en soms word ik wakker in mijn bed en dan denk ik : " wat doe ik hier?"O ja we zijn verhuisd en dan weet ik het weer. Soms ga ik verder slapen en anders ga ik uit bed en spelen. Hoe voelt dat voor jou ,vraag ik aan Evelijn. Het voelt niet raar hoor maar dan weet ik het gewoon. Okay. Maar ik voel me wel vaak verdrietig als ik thuis kom en niemand is aardig tegen mij. En wat ga je dan doen? Dan ga ik naar boven en wacht ik tot het over is .En dan ga ik nadenken om wat te zeggen. dat ik het niet leuk vind dat er ruzie is en dan ga ik een oplossing bedenken om het uit te praten. Mijn ouders zeggen dat ik zelf naar boven wil maar dat klopt niet. Ik hou niet van ruzie. Ik ben verlegen weet je.Ohh zeg ik, verlegen? Evelijn weet je wat ik wel vind? Dat jij mij het zo goed kan vertellen wat er aan de hand is."    Dat kan ik ook want ik wil graag een oplossing bedenken.

Tja, reageer ik, ik vind het ook heel knap dat je dit allemaal in je hoofd bedenkt hoor. Zeg je het ook wel eens tegen je ouders? Ja zegt ze maar dan zeggen ze niks terug.Okay. Evelijn weet je wat gelukkig is?       Het is even stil.  Ja dat je blij bent om iets.Dat klopt en ben jij wel eens gelukkig?Soms wel maar niet altijd, ik ben ook niet altijd blij. En ik kan me niet herinneren dat ik gelukkig was.Weet je, je kunt ook niet altijd gelukkig zijn hoor, leg ik haar uit. Gewoon door de dingen die kunnen gebeuren. Zullen we de volgende keer eens gaan kijken wat jij allemaal al kan?Ja dat wil ik heel graag.Gaan we doen Evelijn. En ik wil je bedanken wat je mij hebt verteld.We gaan samen aan het werk goed?Ja wanneer kom ik weer? Volgende week wil ik je graag weer zien, Evelijn. Dag lieve meid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten